'Tracking' 21 mei tot 3 juli 2011 -  'Verschuivingen ' 15 september tot 20 oktober 2013 - 'Tussen' van 16 november tot  21 december 2014

 

'We are here and this is that'

van 18 september tot 16 oktober 2016

 

       

 

 

www.kathleenhuys.be

 

'Uit haar fragiele schilderijen straalt een soort ontwapenende eerlijkheid, waarbij ze hoofdzakelijk streeft naar een soort monumentaliteit op klein formaat. Ze studeerde overigens monumentale schilderkunst aan het Sint-Lucas te Gent, maar distantieerde zich na verloop van tijd steeds verder van de monumentaliteit qua grootte, om zich vervolgens gedurende de laatste tiental jaar te beperken tot kleinere formaten. Hoofdzakelijk benadrukken de tentoongestelde werken een lopend onderzoek naar materialiteit, waarbij Huys experimenteert met verschillende dragers en schilderwijzen. Zo werden de werken Pelouze (2014) en z.t. / Tegenkanting (2014) geschilderd op een bijzonder soort katoen, die een wisselwerking tussen de specificiteit van de stof, het kenmerkende weefpatroon en de aangebrachte verf opleverde. Bij eerstgenoemd schilderij speelt Huys met de variƫrende patronen door twee stroken stof aan elkaar te naaien, met eens de voorzijde dan weer de achterzijde zichtbaar. Vervolgens werd de canvas overhoeks op het spieraam bevestigd, waarbij de verkregen beeldstrategieƫn onbewust naar vers gemaaid gras leken te refereren. Achteraf werd Pelouze als passende titel beschouwd en ook uit andere recente titels (Atlantique, Polaris,...) blijkt een duidelijke fascinatie voor de natuur en haar fenomenen. Vooral de eigen, onmiddellijke omgeving en de verwondering over het gewone, beschouwt Huys als primaire inspiratiebron. Opmerkelijk is hoe ook de factor toeval haar oeuvre steeds opnieuw binnensluipt tijdens het aftasten van verschillende mogelijkheden. Zo wordt de drager nu eens aangepast of herpositioneerd (z.t. / Tegenkanting, 2014), dan weer wordt de canvas opnieuw gemonteerd, worden vroegere doeken hergebruikt (Atlantique, 2014) of wordt de canvas gewoonweg instinctief omgedraaid (Recto Verso, 2014), waarbij het schilderij steevast het handelen dicteert en tegelijk de sporen vertoont van een eerder falen (verfvlekken aan de randen, losse draadjes,...)'

 

Wouter De Vleeschouwer

fragment uit 'Een ontmoeting tussen Jan Dheedene, Johan Gelper en Kathleen Huys' n.a.v. de tentoonstelling 'Tussen'  , november 2014