INTERIORS

van 15 september tot 6 oktober 2019

tentoonstelling met werk van Gerd Ververs en Philip Van Isacker

 

  

 .  .  . 

  

 

                                                                      Reproduction interdit !                                                                                                               
Er is een "preuve brutte sans retouche" bij, dat wil zeggen dat er nog aan gewerkt wordt.
En ook een met "Avec toute mon affection ",dat is ongeveer het meeste.. Ook,"Als souvenir
van uw Belotje ! ", en iemand zal dat dan bijhouden in de bovenste schab.
En Lisette schrijft ,"A mon chère frère..", en ze heeft ook nog ergens een andere broer... . Sommigen zijn een "copy" van hun "carte d'identité "..op weg naar ergens. Gina uit Edingburg vervolgens schrijft,"All the best!".... 
 
En altijd staan ze mooi, minzaam, met licht monkelende ogen en vol-vrouw in het licht 
van de fotograaf. En op de ommekant bijvoorbeeld ook, ”....Het mooiste souvenir van 
vriendschap en warme erkenning", wellicht toch voor één van de betere vrienden waar 
de warmte van de erkenning niet anders uit te drukken viel.
Ik zie het vandaag niet gebeuren..
En ook "Uit vriendschap aan Tinneken Neyrinck "van mevrouw Haldema uit Torhout.
"A ma chère marraine avec toute ma tendresse "van Denise.., een zachte groet
en vooral die klank...  marrrrraine....
Met dun potlood en sierlijk "A big smile to you all!"... voor u en mij dus ook!
 
 
Het is van alle tijden is mij opgevallen, groeten sturen en proberen iets meer te vertellen. 
Ze staan op achterkanten van eigen portretfoto's en werden ooit 
opgestuurd of gebruikt als souvenir,  communies of andere bijzonderheden. Soms ook in
tijden van oorlog en in de binnenzak van een soldaat. En de miserie is er uit gefilterd met
hoop op beterschap.
Het is vooral de vorm die mij pakt, en de tijd die erover gaat, en met de post, en als deel van 
hun bestaan, en als bewijs van levend, soms wekenlang onderweg, verzonden naar 
familie en vrienden en lang geleden liefdes.
 
Deze intrigerende anonieme foto's vormden het uitgangspunt voor een soort van fictievereconstructie in de vorm van deze tekeningen, het uitgangspunt: Reproduction interdit!   (Gerd Ververs)